לקראת מפגש אחרון בקבוצה (מדריך כיס)
צבי עמלי
לעיון ולמחשבה כהכנה לקראת מפגש אחרון
בקבוצה.
שימו-לב, במדריך הכיס מתוארים היבטים אחדים,
שחלקם חופפים ומשלימים;
כל מנחה/צמד בוחר את ההרכב והאופן
המתאימים לו ולאופי קבוצתו.
מטרות מפגש הסיכום והפרידה
- לסייע לחברי הקבוצה להתבונן ולשוחח על מה עשינו וכיצד נכחנו כקבוצהומה השגנו ומה החמצנו כקבוצה?
- לסייע לפרט במשוב עצמי: להתבונן ולשוחח על מה עשיתי וכיצד נכחתי כפרט בקבוצה ומה השגתי והחמצתי?מה תרמתי ובמה נתרמתי?ועל מקומי בקבוצה ויחסיי בקבוצה (מול עצמי, מול הקבוצה, מול הפרטים, מול המנחים, [מול המסגרת] )?
- לסייע בעיבוד ההרגשות והמחשבות (והמשאלות והחששות) ביחס לסיום ולפרידה.
- לעודד התייחסות לממד הזמן והחיים בזמן, בקבוצה ומחוצה לה.
- לעודד התייחסות להיכן ובמה אמשיך את "העבודה" לאחר שהקבוצה תסתיים?
- לסייע בהעלאת דברים לא-סגורים בין משתתפים בקבוצה לבין עצמם ובין משתתפים לבין המנחים.
- לאפשר מתן משוב לחברים בקבוצה, לקבוצה כקבוצה, למנחים בנפרד ולמנחים כצמד.
ארבעה מישורי יחסים בקבוצה
- מול עצמי
- מול הקבוצה כשלם
- מול המשתתפים חברי הקבוצה
- מול המנחים (ביחד ולחוד)
- לעתים מול המסגרת
אשכולות
של תכנים ונקודות התייחסות אפשריות:
- מה עברתי? איזו חוויה זו הייתה?
- מה לקחתי? מה רכשתי? מה למדתי? מה קבלתי? מה נתרמתי?
- מה השארתי? ממה נפרדתי? על מה ויתרתי?
- מה תרמתי? מה נתתי? מה הצעתי?
- היכן וכיצד הייתי אקטיבי מה יזמתי? היכן וכיצד הייתי פסיבי?
- ממה נמנעתי? מה הוחמץ? מה "פוספס"? מה ארצה לעשות בעתיד והיכן?
- מה אני מאחל למי?
רעיון!
- איזו תמונת זיכרון הייתי לוקח?
- מה הייתי נותן כמתנת פרידה? [ לקבוצה, לכל חבר, למנחים, לעצמי]
משמעות הפרידה, חווית הפרידה
משמעות הפרידה וחווית הפרידה עבורי:
- מול הקבוצה, מול חברַי בקבוצה, מול המנחים, מול עצמי
- מול פרידות מתעוררות
- מול ממד הזמן והחיים בזמן, בקבוצה ומחוצה לה.
- התייחסות להיכן ובמה אמשיך לאחר שהקבוצה תסתיים?
הערה לעניין האיך
א. ניתן להציג
מרכיב בסיכום ובפרידה באמצעות הגדרה כוללנית, קטגוריה כללית,
(המפגשים;
התנאים)
או על-ידי פירוט ( למשל כותרת המפגש
ראשון, כותרת המפגש שני...).
ב. ניתן להציג
בפני הקבוצה מכלול מפורט של מרכיבים ולאפשר להשיב מתוכו על מה
שרוצים (דרך
זו מבטיחה יותר חופש בחירה למשתתפים ואולי
חוסכת זמן)
או לחילופין
ניתן
להציג במדורג ולבקש כל פעם התייחסות למרכיב אחד שהוצג (דרך זו מבטיחה יותר
שליטה על הנעשה ודורשת יותר זמן)
אין תגובות :
הוסף רשומת תגובה