למה קבוצה? 10 מעלות אפשריות לקבוצה מונחית
צבי עמלי
בעולם הקבוצות סוגים רבים של קבוצות: קבוצות
למידה, קבוצות תרגול ואימון, קבוצות צמיחה, קבוצות תמיכה, קבוצות פסיכו-חינוכיות,
קבוצות הדרכה, קבוצות טיפוליות מגוונות...
לעתים נשאלים מנחי קבוצות מדוע כדאי להשיג מטרות מסוימות
דווקא בקבוצה? לעתים השאלה מוצגת מול האלטרנטיבה היחידנית, הפרטנית. למה קבוצה?
בחרתי להצביע על 10 מעלות אפשריות לקבוצה מונחית.
הטיעונים קצרים, לא רק כדי להתאים להרגלי הקריאה של הדור, אלא כדי לומר שאין צורך
להכביר טיעונים והסברים. אם מסכת טיעונים קצרים אינה משכנעת, יתכן שקבוצה אינה
המענה המתאים כרגע עבור הקורא. מומלץ לבוא לקבוצה מרצון; לכל הפחות, נכונות
ומוכנות לבדוק בלב חפץ האם קבוצה מתאימה לי?
המעלות תוארו בכותרת כ"אפשריות", שכן
לקבוצה יש פוטנציאל לספקם, אך לא תמיד כך קורה. לעתים הקבוצה מגלה את פני
חסרונותיה ופגעיה ולא את פני מעלותיה. לכן חשוב שמנחי קבוצות יהיו אנושיים
ומקצועיים ויוכלו לסייע לתהליכים הקבוצתיים להיות פורים ומיטיבים, ולשמור מפני
שימוש לרעה בכוחות הקבוצה. לכן גם היו מי שאמרו כי חשובה הקבוצה ככל שתהיה, עדיף
לעשות את המלאכה לבד על לעשותה בקבוצה שאינה מתאימה.
למה קבוצה?
10
מעלות אפשריות של הקבוצה - כותרות
- להיות אחד מרבים, בין שותפים
- אחווה אנושית
- מאגר של ניסיון-חיים וידע
- דיאלוג אותנטי ומקום לפגיעות
- הדדיות של שיח, של תמיכה, של למידה
- להיות ייחודי בין רבים, להשמיע קולי
- יחסים אופקיים, אנכיים, עצמיים – לשחזר, לחקור, לתקן, לקבל ולהשלים
- הפונקציות ההוריות של המנחה והקבוצה – החזקה, הכלה, תיווך...
- יעילות וחיסכון במשאבים10 מעלות אפשריות של הקבוצה - פירוט
- להיות אחד מרבים, בין שותפיםהקבוצה מספקת מענה או מענה חלקי לתחושת בדידות. פרט המצוי במצוקה או בצומת-חיים אינו חש לבד במצבו, יש לו שותפים. התחושה הסובייקטיבית של שונות או של חריגה מן הנורמלי מקבלת פרופורציות מציאותיות.
- אחווה אנושיתהחברים בקבוצה מגלים כי הם חברים במשפחת האדם, הכל עשויים מאותם חומרי-יסוד ולכן יכולים לחוש ולפתח אמפתיה אנושית בסיסית, סולידריות ואמון.
- מאגר של ניסיון-חיים וידעבקבוצה בת 12 משתתפים שגילם הממוצע 25 שנים קיים מאגר של "300 שנות ניסיון-חיים". בנק קולקטיבי כזה יכול להעשיר את כל חברי הקבוצה.
- דיאלוג אותנטי ומקום לפגיעותחברי הקבוצה יכולים להעז בהדרגה לנהל שיח פתוח, כן, אותנטי; הכולל מוכנות לבטא ולהנכיח גם את המוצלח, גם את הפגיע.מתן מקום לפגיעות מאפשר היכרות עמוקה יותר, מקרבת, יוצרת אחווה.
- ייצור של חוויות רגשיות ועיבוד של חוויות רגשיותהקבוצה וחבריה יוצרים חוויות רגשיות. חוויות רגשיות מהוות מזון לנפש. לצד ייצורן של החוויות, הקבוצה מהווה גם מקום ואמצעי לעיכולן ולעיבודן של החוויות הרגשיות, כדי שיזינו את הנפש ואת תהליכי צמיחתה.
- הדדיות של שיח, תמיכה ולמידהקבלת תמיכה לסוגיה לצד חווית מתן תמיכה לאחרים. חברי הקבוצה משמשים זה לזה לומדים ומלמדים במעגל המראות הנושמות[1].
- להיות ייחודי בין רבים, להשמיע קוליהפרט מגלה וחושף עם עצמו ועם חבריו לקבוצה את קולו המהותי, הייחודי. הוא מבטא את ייחודיותו ביחס לאחרים ומתנסה בהשמעה אותנטית של קולו.
- יחסים אופקיים, אנכיים, עצמיים – שחזור, חקירה, תיקון, השלמהמרחב היחסים בקבוצה מניע את חברי הקבוצה לשחזר את דפוסי היחסים הבסיסיים שלהם עם קבוצה ועם עצמם ואת יחסיהם האופקיים (יחסי עמיתים, אחאים, "בגובה העיניים") והאנכיים (יחסי כוח ותלות, יחסי סמכות, יחסי קטן-גדול וגדול-קטן). השחזור מול חברי הקבוצה ומול המנחים מאפשר למידה וחקירה של הדפוסים הללו ואף יצירת תיקון. לצד התיקון מתאפשרת קבלה של מה שלא יתקון והשלמה עמו.
- הפונקציות ההוריות ו"הפונקציה הפסיכואנליטית" של המנחה והקבוצה – החזקה, הכלה, תיווך...נוכחותו והתערבותו של מנחה אנושי ומקצועי מקיימת בקבוצה פונקציות הוריות של החזקה, הכלה, תיווך, שמירה והזנה. המנחה מסייע לחברי הקבוצה לשפעל ולטפח גם את הפונקציה הפסיכואנליטית (ביון)[2].
- יעילות וחיסכון במשאביםבעידן כלכלי ובסביבה עסקית, רבים פועלים (או נאלצים לפעול) כדי למצות תקציב, לצמצם הוצאות, להגדיל רווחים. עבודה קבוצתית מסייעת בכך, אך בכוונת מכוון הצבתי טיעון זה אחרון, לאחר שיקולי הדעת המקצועיים, התפתחותיים..למה קבוצה מונחית? בשל המעלות האפשריות הללו (וכאלה שהקורא ראה מנקודת מבטו).
למה קבוצה? ברור.
[2] ביון
טוען כי עיבודן של החוויות הרגשיות המודעות ואלה שאינן מודעות [או שהן מודעות
בחלקן] הוא האמצעי להנעת תהליכי הצמיחה של האישיות. ראיית החוויה מנקודת התצפית של
הנפש המודעת והלא-מודעת בעת ובעונה אחת, היא העבודה הפסיכולוגית שהאדם נדרש לה כדי
שנפשו תצמח. האדם התבוני נחון בפוטנציאל לבצעה.
אין תגובות :
הוסף רשומת תגובה