פרידה טובה-דיה
צבי עמלי
10 קריאות-כיוון ואמות מידה לפרידה טובה דיה (מיחידים ומקבוצות)
- היעזרו במונחים "שלב פרידה", "יחסי פרידה", "שיח פרידה", טכסיות וחגיגיות הפרידה כחלק מעמדה משחקית, כדי להעמיק את המודעות וההבנה של הצורך ההדדי של הנפרדים:
1) לֽתחוֺם פרק זמן ייחודי לפרידה ("שלב הפרידה"),
2) לקיים את היחסים בזמן זה מתוך מתן מקום והתייחסות לפרידה ("יחסי פרידה")
3) לנהל שיח על חווית הפרידה, על משמעותה והשתמעויותיה העתידיות ("שיח פרידה").
4) לשזור מידה ואופן מתאימים של טכסיות, משחקיות וחגיגיות, המסייעות להיפרד.
2. חישבו על הפרידה מבחינתכם.
כיצד אתם חשים כלפי הפרידה ומה אתם מרגישים אל הנפרד.
חישבו על הפרידה גם מנקודת המבט של הנפרדים מכם.
כיצד היא או הוא חשים כלפי הפרידה, מה הם מרגישים כלפיכם.
כיצד מפגש התחושות והרגשות של שני הצדדים ישפיעו על הפרידה?
- לפני מפגשים: התכוננו לפרידות (היעזרו באחר בעת הצורך).
תוך כדי מפגש: הקשיבו לנפרד מכם ותנו לו לסמן ולכוון קצבים, תכנים, עומק...
- שאפו לפרידה הדדית. אם הנכם מטפלים, מנחים, מחנכים, הפרידה יכולה בהחלט להיות הדדית, גם אם לא סימטרית. הדדיות יכולה להתקיים לצד אחריות מקצועית לפרידה.
- שאפו לפרידה מלאה: מושכלת ורגשית גם יחד, שיח פרידה המעלה את הקולות השונים, "על הטוב והרע" ביחסים; על הנעים והמציק; על המהנה ומספק והמתסכל והמכאיב;
הקדישו תשומת-לב למלכודות האידיאליזציה/דה-ולואציה, כאשר אנו נוטים להתעלם מן ההיבטים השליליים ולהאדיר את הצדדים החיוביים (אידיאליזציה) או כאשר אנו נוטים להכחיש היבטים טובים בקשר ומעצימים את הפן השלילי, הרע, לפעמים על ידי פיחות ערך (דה-ולואציה) ולפעמים על ידי ציור האחר בגוונים שטניים (דמוניזציה).
כאשר קולות או היבטים מסוימים מוכחשים ומודרים מן השיח נסו לתת להם מקום וביטוי.
- ערכו סיכום, הערכה והתבוננות על מה שעשינו יחדיו, מה שהשגנו, לקחנו, תרמנו, נתרמנו, לצד מה שלא הספקנו, מה החמצנו ועל מה ויתרנו, דילגנו.
- נסו ותנו סיכוי לבירור עניינים בלתי סגורים. קבלו והשלימו יחדיו במידת האפשר עם מה שלא ניתן לסגור כרגע.
- התייחסו בעת הצורך לפרידות עבר הצפות ועולות בעת הפרידה הזו. לעתים ההתייחסות היא עם הנפרד ולעתים היא ביני לבין עצמי או בשיח אחר, חיצוני לשיח עם הנפרד
- היפרדו גם מן הסביבה בה התקיים הקשר, ומן המרכיבים שהִבְנו את חווית המרחב והזמן והאווירה של היחסים המסתיימים.
- התייחסו (ביחד ולחוד) לעתיד שלאחר הפרידה. קבלו מציאות של פרידה, שיש בה קצוות תפורים וסגורים והיא מותירה גם קצוות פתוחים ופרומים.
בקבוצה
כאשר מדובר בפרידה מקבוצה, חשוב ליישם את הדברים האמורים במישורים המקבילים של פרידה מן הקבוצה כשלם, פרידת החברים בקבוצה זה מזה, והפרידה מן המנחה.
הטקסט שלפניכם הוא טקסט דחוס. הוא כתוב בתמציתיות ומזמין לקריאה חוזרת ונשנית, לחשיבה ביקורתית ולדיאלוג. "פרידה טובה דיה" הוא נספח מתוך מאמר שיפורסם בנפרד.
אין תגובות :
הוסף רשומת תגובה